Dydžio ir kiekio kitimas

Peržiūrėjote LKD prezidento Kęstučio Vaišnoros vaizdo įrašą. Jis pasakoja apie kurčiųjų gyvenimą anksčiau ir dabar, kas pasikeitė ir pan., apie įkurtas kurčiųjų organizacijas.

Darbas su vaizdo įrašu.

FRAZĖS

UŽDUOTYS / KLAUSIMAI

LAIKAS

KURTIEJI PO VIENĄ – GRUPĖ / BŪRYS

DIDĖTI / AUGTI – MAŽĖTI

VERTĖJAI PO VIENĄ, DAUGĖTI (grupė vertėjų?)

DIDĖTI (gestų vertėjų centrui)

SUSIJUNGTI – į vieną (vertėjų centrai)

Dar kartą peržiūrėkite vaizdo įrašą nuo 1.19 iki 1.38 min., kas jame pasakojama, kokie buvo kurtieji kalbant apie jų kiekį.

1. Pagalvokite ir pateikite kuo daugiau pavydžių, kas gali DIDĖTI / AUGTI – MAŽĖTI, nekalbant apie būrį, grupę.

1:19–1:38

3:26–3:33

4:30–4:50

 1

2. Pagal pateiktą iliustraciją mokiniai sugalvoja trumpą LGK tekstuką apie kurčiuosius, šeimos narius, grupės narius, stovyklautojus, paukščių būrį ir pan., svarbu, kad pasakotų apie grupės / būrio / klasės / šeimos dydžio ar kiekio kitimą, pavyzdžiui: „Į jaunimo stovyklą atvyksta stovyklautojai vienas po kito, labai maža grupelė. Po kurio laiko susibūrė labai didelė stovyklautojų grupė. Pasibaigus stovyklai, jaunuoliai po truputį išsiskirsto, mažėja grupė, kol nieko nebelieka.“2

3. Lentoje parašomi veiksmažodžiai:

ILGĖTI – TRUMPĖTI

STORĖTI – PLONĖTI

PLATĖTI – SIAURĖTI

Paklausiama mokinių, kokiais gestais rodomi šie veiksmažodžiai. Šių veiksmažodžių rodymas priklauso nuo daikto formos. Mokiniai pateikia kuo daugiau pavyzdžių ir tada parodoma skaidrė su iliustracijomis, kurias mokytojas atsisiunčia iš interneto. Aptariama, kaip gali kisti daikto dydis ir kaip tai parodyti gestų kalba. Iš pateiktų sąvokų mokiniai turi pateikti įvairias galimas situacijas: medis, obuolys, vaikas, plyšys, pinigų krūvelė, upė, kelias, nagas, vamzdis, tunelis, krūmas, ežeras, gėlės žiedas, spuogas, plaukai, riebalų sluoksnis, rašalo dėmė, sniego sluoksnis, vanduo potvynio metu, raumenys, beržo sula, žinios, atlyginimas.3

4. Kisti pamažu / normaliai – staiga – vis labiau

Trimis skirtingais judesiais parodomas gestas STORĖTI, kalbant apie žmogaus svorį:

  1. normalus vientisas judesys su lūpų judesiu „pūū“ – pastovus kitimas normaliu tempu;
  2. greitas judesys su lūpų judesiu „pu“ – greitas kitimas, staigus pakitimas;
  3. trūkčiojamas judesys (ne visada priklauso nuo daikto formos) su lūpų judesiu „p-p-p“ – laipsniškas kitimas (pavyzdžiui, vis storesnis ir storesnis).4

5. Dar kartą parodoma ta pati skaidrė su iliustracijomis. Iš pateiktų iliustracijų vienas iš mokinių išsirenka iliustraciją (arba mokinys pats sugalvoja kokį nors daiktą ar objektą), pavyzdžiui, obuolį, ir nesakydamas, koks tai daiktas, turi parodyti veiksmažodį, pasirinkdamas atitinkamą kitimo greitį: normalų, greitą ar laipsnišką. Parodo klasei, o klasė bando atspėti, koks tai daiktas ir kaip kito tas daiktas, kokiam judesiui priklauso. Užduotį atlieka visi mokiniai.5

ĮKURTI (Lietuvos kurčiųjų draugija ir Pasaulio kurčiųjų federacija)

Prisiminkite, koks gestas buvo rodomas ĮKURTI, kalbant apie LKD ir Pasaulio kurčiųjų federaciją.

Padiskutuokite, kodėl vienaip ar kitaip rodomi gestai.

2:04–2:40 1

PADĖTI VIENI KITIEMS

Kaip buvo rodomas gestas? O kaip jūs rodote?

2:372

IMTI-PAVYZDĮ (iš Pasaulio kurčiųjų federacijos) (ExE) ir ĮKURTI/ĮSTEIGTI-kalbą

KOPIJUOTI/IMTI-pavyzdį (iš Pasaulio kurčiųjų federacijos)

IMTI-PAVYZDĮ ir PRITAIKYTI (jaunimui domėtis)

Ar šie gestai buvo pateikiami vienodai skirtingu laiku (3:22–3:26 ir 8:19–8:41)? Pagalvokite, kodėl.

3:22–3:26

8:19–8:41

9:47–9:573

PASIKEITIMAI, KEISTIS (kurčiųjų gyvenimas), POKYČIAI

Vaizdo įraše pažymėtose laiko atkarpose rodomas ne vienas gestas KEISTIS. Kaip rodomi šie gestai? Kokie buvo šių gestų judesiai ir kodėl?

6:06–6:18 ir 9:02–9:474

KISTI / KEISTIS / TAPTI / DARYTIS

Augalų lapai pažaliavo

Mergaitė išgražėjo

Vaikinas subrendo

Tėvas tapo griežtas

Mokiniai pagal pateiktą iliustraciją bando pateikti pavydžių su gestais: KISTI, KEISTIS, TAPTI, DARYTIS. Vėliau mokiniai bando pateikti kitus pavydžius, kurių nėra iliustracijoje.

IŠSPRĘSTI-problemą

Kaip rodomas gestas? Gal žinote, kokį kitą gestą vartoja kurtieji? Kuris gestas tinkamesnis ir kodėl?

6:305

PASAKYTI-visiems

Kaip buvo rodomas gestas?

6:476

SUSITAIKYTI/PRIPRASTI su kurtumu

Ar šis gestas labiau kaip tarptautinis? Kaip kitaip galima rodyti?

7:167

„SALDUS“ GYVENIMAS

Pateikite kuo daugiau pavydžių su gestu „SALDUS“

7:20–7:258

PALYGINTI

Kaip rodomas šis gestas vaizdo įraše? Koks kitas yra gestas?

7:289

FRAZĖS

UŽDUOTYS / KLAUSIMAI

LAIKAS

KURTIEJI PO VIENĄ – GRUPĖ / BŪRYS

DIDĖTI / AUGTI – MAŽĖTI

VERTĖJAI PO VIENĄ, DAUGĖTI (grupė vertėjų?)

DIDĖTI (gestų vertėjų centrui)

SUSIJUNGTI – į vieną (vertėjų centrai)

Dar kartą peržiūrėkite vaizdo įrašą nuo 1.19 iki 1.38 min., kas jame pasakojama, kokie buvo kurtieji kalbant apie jų kiekį.

1. Pagalvokite ir pateikite kuo daugiau pavydžių, kas gali DIDĖTI / AUGTI – MAŽĖTI, nekalbant apie būrį, grupę.

1:19–1:38

3:26–3:33

4:30–4:50

 1

2. Pagal pateiktą iliustraciją mokiniai sugalvoja trumpą LGK tekstuką apie kurčiuosius, šeimos narius, grupės narius, stovyklautojus, paukščių būrį ir pan., svarbu, kad pasakotų apie grupės / būrio / klasės / šeimos dydžio ar kiekio kitimą, pavyzdžiui: „Į jaunimo stovyklą atvyksta stovyklautojai vienas po kito, labai maža grupelė. Po kurio laiko susibūrė labai didelė stovyklautojų grupė. Pasibaigus stovyklai, jaunuoliai po truputį išsiskirsto, mažėja grupė, kol nieko nebelieka.“2

3. Lentoje parašomi veiksmažodžiai:

ILGĖTI – TRUMPĖTI

STORĖTI – PLONĖTI

PLATĖTI – SIAURĖTI

Paklausiama mokinių, kokiais gestais rodomi šie veiksmažodžiai. Šių veiksmažodžių rodymas priklauso nuo daikto formos. Mokiniai pateikia kuo daugiau pavyzdžių ir tada parodoma skaidrė su iliustracijomis, kurias mokytojas atsisiunčia iš interneto. Aptariama, kaip gali kisti daikto dydis ir kaip tai parodyti gestų kalba. Iš pateiktų sąvokų mokiniai turi pateikti įvairias galimas situacijas: medis, obuolys, vaikas, plyšys, pinigų krūvelė, upė, kelias, nagas, vamzdis, tunelis, krūmas, ežeras, gėlės žiedas, spuogas, plaukai, riebalų sluoksnis, rašalo dėmė, sniego sluoksnis, vanduo potvynio metu, raumenys, beržo sula, žinios, atlyginimas.3

4. Kisti pamažu / normaliai – staiga – vis labiau

Trimis skirtingais judesiais parodomas gestas STORĖTI, kalbant apie žmogaus svorį:

  1. normalus vientisas judesys su lūpų judesiu „pūū“ – pastovus kitimas normaliu tempu;
  2. greitas judesys su lūpų judesiu „pu“ – greitas kitimas, staigus pakitimas;
  3. trūkčiojamas judesys (ne visada priklauso nuo daikto formos) su lūpų judesiu „p-p-p“ – laipsniškas kitimas (pavyzdžiui, vis storesnis ir storesnis).4

5. Dar kartą parodoma ta pati skaidrė su iliustracijomis. Iš pateiktų iliustracijų vienas iš mokinių išsirenka iliustraciją (arba mokinys pats sugalvoja kokį nors daiktą ar objektą), pavyzdžiui, obuolį, ir nesakydamas, koks tai daiktas, turi parodyti veiksmažodį, pasirinkdamas atitinkamą kitimo greitį: normalų, greitą ar laipsnišką. Parodo klasei, o klasė bando atspėti, koks tai daiktas ir kaip kito tas daiktas, kokiam judesiui priklauso. Užduotį atlieka visi mokiniai.5

ĮKURTI (Lietuvos kurčiųjų draugija ir Pasaulio kurčiųjų federacija)

Prisiminkite, koks gestas buvo rodomas ĮKURTI, kalbant apie LKD ir Pasaulio kurčiųjų federaciją.

Padiskutuokite, kodėl vienaip ar kitaip rodomi gestai.

2:04–2:40 1

PADĖTI VIENI KITIEMS

Kaip buvo rodomas gestas? O kaip jūs rodote?

2:372

IMTI-PAVYZDĮ (iš Pasaulio kurčiųjų federacijos) (ExE) ir ĮKURTI/ĮSTEIGTI-kalbą

KOPIJUOTI/IMTI-pavyzdį (iš Pasaulio kurčiųjų federacijos)

IMTI-PAVYZDĮ ir PRITAIKYTI (jaunimui domėtis)

Ar šie gestai buvo pateikiami vienodai skirtingu laiku (3:22–3:26 ir 8:19–8:41)? Pagalvokite, kodėl.

3:22–3:26

8:19–8:41

9:47–9:573

PASIKEITIMAI, KEISTIS (kurčiųjų gyvenimas), POKYČIAI

Vaizdo įraše pažymėtose laiko atkarpose rodomas ne vienas gestas KEISTIS. Kaip rodomi šie gestai? Kokie buvo šių gestų judesiai ir kodėl?

6:06–6:18 ir 9:02–9:474

KISTI / KEISTIS / TAPTI / DARYTIS

Augalų lapai pažaliavo

Mergaitė išgražėjo

Vaikinas subrendo

Tėvas tapo griežtas

Mokiniai pagal pateiktą iliustraciją bando pateikti pavydžių su gestais: KISTI, KEISTIS, TAPTI, DARYTIS. Vėliau mokiniai bando pateikti kitus pavydžius, kurių nėra iliustracijoje.

IŠSPRĘSTI-problemą

Kaip rodomas gestas? Gal žinote, kokį kitą gestą vartoja kurtieji? Kuris gestas tinkamesnis ir kodėl?

6:305

PASAKYTI-visiems

Kaip buvo rodomas gestas?

6:476

SUSITAIKYTI/PRIPRASTI su kurtumu

Ar šis gestas labiau kaip tarptautinis? Kaip kitaip galima rodyti?

7:167

„SALDUS“ GYVENIMAS

Pateikite kuo daugiau pavydžių su gestu „SALDUS“

7:20–7:258

PALYGINTI

Kaip rodomas šis gestas vaizdo įraše? Koks kitas yra gestas?

7:289