FRAZĖS |
UŽDUOTYS / KLAUSIMAI |
LAIKAS |
KURTIEJI PO VIENĄ – GRUPĖ / BŪRYS DIDĖTI / AUGTI – MAŽĖTI VERTĖJAI PO VIENĄ, DAUGĖTI (grupė vertėjų?) DIDĖTI (gestų vertėjų centrui) SUSIJUNGTI – į vieną (vertėjų centrai) |
Dar kartą peržiūrėkite vaizdo įrašą nuo 1.19 iki 1.38 min., kas jame pasakojama, kokie buvo kurtieji kalbant apie jų kiekį. 1. Pagalvokite ir pateikite kuo daugiau pavydžių, kas gali DIDĖTI / AUGTI – MAŽĖTI, nekalbant apie būrį, grupę. |
1:19–1:38 3:26–3:33 4:30–4:50 |
2. Pagal pateiktą iliustraciją mokiniai sugalvoja trumpą LGK tekstuką apie kurčiuosius, šeimos narius, grupės narius, stovyklautojus, paukščių būrį ir pan., svarbu, kad pasakotų apie grupės / būrio / klasės / šeimos dydžio ar kiekio kitimą, pavyzdžiui: „Į jaunimo stovyklą atvyksta stovyklautojai vienas po kito, labai maža grupelė. Po kurio laiko susibūrė labai didelė stovyklautojų grupė. Pasibaigus stovyklai, jaunuoliai po truputį išsiskirsto, mažėja grupė, kol nieko nebelieka.“2 | ||
3. Lentoje parašomi veiksmažodžiai: ILGĖTI – TRUMPĖTI STORĖTI – PLONĖTI PLATĖTI – SIAURĖTI Paklausiama mokinių, kokiais gestais rodomi šie veiksmažodžiai. Šių veiksmažodžių rodymas priklauso nuo daikto formos. Mokiniai pateikia kuo daugiau pavyzdžių ir tada parodoma skaidrė su iliustracijomis, kurias mokytojas atsisiunčia iš interneto. Aptariama, kaip gali kisti daikto dydis ir kaip tai parodyti gestų kalba. Iš pateiktų sąvokų mokiniai turi pateikti įvairias galimas situacijas: medis, obuolys, vaikas, plyšys, pinigų krūvelė, upė, kelias, nagas, vamzdis, tunelis, krūmas, ežeras, gėlės žiedas, spuogas, plaukai, riebalų sluoksnis, rašalo dėmė, sniego sluoksnis, vanduo potvynio metu, raumenys, beržo sula, žinios, atlyginimas.3 |
||
4. Kisti pamažu / normaliai – staiga – vis labiau Trimis skirtingais judesiais parodomas gestas STORĖTI, kalbant apie žmogaus svorį:
|
||
5. Dar kartą parodoma ta pati skaidrė su iliustracijomis. Iš pateiktų iliustracijų vienas iš mokinių išsirenka iliustraciją (arba mokinys pats sugalvoja kokį nors daiktą ar objektą), pavyzdžiui, obuolį, ir nesakydamas, koks tai daiktas, turi parodyti veiksmažodį, pasirinkdamas atitinkamą kitimo greitį: normalų, greitą ar laipsnišką. Parodo klasei, o klasė bando atspėti, koks tai daiktas ir kaip kito tas daiktas, kokiam judesiui priklauso. Užduotį atlieka visi mokiniai.5 |
||
ĮKURTI (Lietuvos kurčiųjų draugija ir Pasaulio kurčiųjų federacija) |
Prisiminkite, koks gestas buvo rodomas ĮKURTI, kalbant apie LKD ir Pasaulio kurčiųjų federaciją. Padiskutuokite, kodėl vienaip ar kitaip rodomi gestai. |
2:04–2:40 1 |
PADĖTI VIENI KITIEMS |
Kaip buvo rodomas gestas? O kaip jūs rodote? |
2:372 |
IMTI-PAVYZDĮ (iš Pasaulio kurčiųjų federacijos) (ExE) ir ĮKURTI/ĮSTEIGTI-kalbą KOPIJUOTI/IMTI-pavyzdį (iš Pasaulio kurčiųjų federacijos) IMTI-PAVYZDĮ ir PRITAIKYTI (jaunimui domėtis) |
Ar šie gestai buvo pateikiami vienodai skirtingu laiku (3:22–3:26 ir 8:19–8:41)? Pagalvokite, kodėl. |
3:22–3:26 8:19–8:41 9:47–9:573 |
PASIKEITIMAI, KEISTIS (kurčiųjų gyvenimas), POKYČIAI |
Vaizdo įraše pažymėtose laiko atkarpose rodomas ne vienas gestas KEISTIS. Kaip rodomi šie gestai? Kokie buvo šių gestų judesiai ir kodėl? |
6:06–6:18 ir 9:02–9:474 |
KISTI / KEISTIS / TAPTI / DARYTIS Augalų lapai pažaliavo Mergaitė išgražėjo Vaikinas subrendo Tėvas tapo griežtas Mokiniai pagal pateiktą iliustraciją bando pateikti pavydžių su gestais: KISTI, KEISTIS, TAPTI, DARYTIS. Vėliau mokiniai bando pateikti kitus pavydžius, kurių nėra iliustracijoje. |
||
IŠSPRĘSTI-problemą |
Kaip rodomas gestas? Gal žinote, kokį kitą gestą vartoja kurtieji? Kuris gestas tinkamesnis ir kodėl? |
6:305 |
PASAKYTI-visiems |
Kaip buvo rodomas gestas? |
6:476 |
SUSITAIKYTI/PRIPRASTI su kurtumu |
Ar šis gestas labiau kaip tarptautinis? Kaip kitaip galima rodyti? |
7:167 |
„SALDUS“ GYVENIMAS |
Pateikite kuo daugiau pavydžių su gestu „SALDUS“ |
7:20–7:258 |
PALYGINTI |
Kaip rodomas šis gestas vaizdo įraše? Koks kitas yra gestas? |
7:289 |