A dalis

Dirbama su skaidre. Per multimediją rodoma skaidrė su žmonių paveikslėliais. Paveikslėliuose pavaizduoti skirtingos išvaizdos žmonės, pavyzdžiui, kuklus ir paprastas žmogus su kepure ir džemperiu, žmogus su klasikiniu kostiumu, sportininkas, darbininkas, įstaigos vadovas, neįgalus asmuo neįgaliojo vežimėlyje. Atkreipkite dėmesį į drabužius ir aksesuarus (apyrankę, laikrodį ir pan.), kaip jais kuriamas žmogaus įvaizdis. Kokia reikšmė teikiama drabužiams? Paprašykite mokinių savarankiškai apžiūrėti žmonių iliustracijas ir trimis gestais apibūdinti kiekvieną žmogų. Kuo, mokinių nuomone, šie žmonės verčiasi gyvenime, kas jie yra? Paskui mokiniai su mokytoja aptaria išsakytas mintis, nuomones. Tegul mokiniai pamąsto, ar teisingas buvo pirmasis įspūdis ir ar jų atsakymai atitinka stereotipus. 

B dalis

Žiūrimas vaizdo įrašas, kuriame pasakojama: 

  • Iliustracijoje žmogus su kepure ir džemperiu atrodo kukliai ir paprastai, bet iš tikrųjų jis yra milijonierius, nors jis tuo nesipuikuoja.. Ar visi milijonieriai yra tokie kaip šis?  
  • Pasitempęs žmogus su klasikiniu kostiumu iš tikrųjų turi didžiulių skolų, vos verčiasi pinigais. Iš pažiūros neatrodo, kad taip yra, nes jis stengiasi nerodyti savo problemų. 
  • Sportininkas yra aktyvus, kasdien sportuoja, stiprina savo imunitetą, grūdinasi, jis žiemos metu maudosi kaip ruonis, skatina visus aktyviai sportuoti, grūdintis. 
  • Įstaigos vadovė labai griežta, niekam nenusileidžia, nerodo šiltų jausmų, o iš tikrųjų ji yra mylinti šeimą, rūpestinga, švelni.
  • Darbininkas labai myli savo darbą, turi sukaupęs didelę knygų kolekciją. Jis yra turtingas, galėtų ir nedirbti, bet darbas jam labai patinka. 
  • Neįgalus asmuo neįgaliojo vežimėlyje jaučiasi gerai, yra laimingas, niekuo nesiskundžia, turi savo žmoną ir gražią dukrą.

Iliustracijos


Diskusija remiantis pateiktais klausimais: 


  1. Kaip jautėtės žiūrėdami į paveikslėlius? Pvz., kaip jautėtės, ką galvojote žiūrėdami į neįgalųjį vežimėlyje?

2. Ar mūsų įvaizdis gali parodyti, kokie mes esame iš tikrųjų? 


3. Kuo įvaizdis panašus į stereotipą? 


4. Kaip mes galime sužinoti, koks iš tikrųjų yra žmogus? 


5. Ką jūs sužinojote apie:

  • įvaizdį;
  • save ir savo įvaizdį?

6. Kodėl svarbus pirmasis įspūdis ir kuo jis mums gali būti pavojingas?


Dabar aptarkime įvaizdžio patikimumą. Kiekvienas žmogus yra asmenybė. Pavyzdžiui, neįgalių žmonių poreikiai, norai ir galimybės gali būti klaidingai suprasti. Per pateikiamą įvaizdį mes atskleidžiame dalį savo charakterio, bet neteisinga spręsti apie žmones remiantis įvaizdžiu. Svarbu gerbti žmones kaip asmenybes.

C dalis

Praeitoje diskusijoje kalbėjome apie pirmąjį įspūdį. O dabar padiskutuokime plačiau, kas gali nulemti klaidingą pirmąjį įspūdį apie žmogų ir kodėl? Kas yra stereotipai („klijuojamos etiketės“)? Daugumai žmonių patinka klijuoti etiketes. Jiems pakanka vos kelių bruožų apie žmogų ir jau klijuoja jam etiketę. Kai po kurio laiko paaiškėja, kad ta etiketė, nuomonė buvo klaidinga, žmogui yra labai sunku nusikratyti savo neteisingai susiformuotos nuomonės. Pavyzdžiui, kas nors nutarė, kad tas žmogus yra kuklus ir drovus, bet paaiškėjo, kad iš tikrųjų jis yra draugiškas ir komunikabilus. Žmonės vis tiek bus linkę laikytis savo priklijuotos etiketės tam žmogui ir ieškoti situacijų, kuomet tas žmogus buvo tylus ir laikėsi atokiai. Dar pavyzdžiui, galime smerkti plepius, paskalas skleidžiančius žmones, tačiau patys savyje suvokiame, kad tai yra ir mūsų pačių bruožas. Galbūt verta rinktis ne etiketę, o baltą lapą, kurį užpildysite, kai patys pabendravę su žmogumi jį pažinsite.