Gestų kalba ir aš
9–10 klasės
Melagienos ir visuomenė
Potemės
Propaganda
1 užduotis
  • Potemės
  • Temos apibendrinimas
  • Rekomendacijos mokytojui
Gestų kalba ir aš
9–10 klasės
Melagienos ir visuomenė
Potemės
Propaganda
1 užduotis
*alt_site_homepage_image*
lt
en

Temos struktūra

  • Potemės
  • Temos apibendrinimas
  • Rekomendacijos mokytojui

Potemės

  • Propaganda
    • Potemės turinys
    • 1 užduotis
    • 2 užduotis
    • 3 užduotis
  • Faktai ir mitai
  • Nuomonės raiška
  • Propaganda
    • Potemės turinys
    • 1 užduotis
    • 2 užduotis
    • 3 užduotis
  • Faktai ir mitai
  • Nuomonės raiška
  • Potemės turinys
  • 1 užduotis
  • 2 užduotis
  • 3 užduotis
A dalis

A dalis

Pateikiame jums 5 raktines sąvokas: interneto trolis, melagiena, manipuliacija, propaganda, dezinformacija. Peržiūrėkite jų paaiškinimus ir diskutuokite, atsakykite į klausimus, pateiktus paaiškinimų pabaigoje. 

Pateikiame jums 5 raktines sąvokas: interneto trolis, melagiena, manipuliacija, propaganda, dezinformacija. Peržiūrėkite jų paaiškinimus ir diskutuokite, atsakykite į klausimus, pateiktus paaiškinimų pabaigoje. 

A dalis

Interneto trolis – tai asmuo, kuris socialiniuose tinkluose (Feisbuke, Instagrame ir pan.) prisijungia prie susiformavusios bendruomenės (grupės) ir skelbia grubias, įžeidžiančias žinutes, siekdamas išprovokuoti kitų bendruomenės narių emocinę reakciją bei nutraukti įprastinę diskusiją bendruomenei (grupei) svarbia tema. Dažnai nutinka, kad prie paskelbtos informacijos apie karo naujienas, stichines nelaimes (potvynius), kurios paprastai žmones liūdina, interneto trolis tyčia palieka neadekvačius patiktukus, spaudžia juoko / šypsenėlės reakciją. Trolis gali veikti individualiai, gali veikti kaip tam tikros grupės užsakymų vykdytojas.

Ar esate matę troliškų patiktukų ar komentarų socialiniuose tinkluose (Feisbuke, Instagrame ir pan.)? Kaip manote, kodėl tam tikri žmonės pasirenka kurstyti kitus, įnešti sumaištį? Kokią naudą gauna interneto trolis?

Interneto trolis – tai asmuo, kuris socialiniuose tinkluose (Feisbuke, Instagrame ir pan.) prisijungia prie susiformavusios bendruomenės (grupės) ir skelbia grubias, įžeidžiančias žinutes, siekdamas išprovokuoti kitų bendruomenės narių emocinę reakciją bei nutraukti įprastinę diskusiją bendruomenei (grupei) svarbia tema. Dažnai nutinka, kad prie paskelbtos informacijos apie karo naujienas, stichines nelaimes (potvynius), kurios paprastai žmones liūdina, interneto trolis tyčia palieka neadekvačius patiktukus, spaudžia juoko / šypsenėlės reakciją. Trolis gali veikti individualiai, gali veikti kaip tam tikros grupės užsakymų vykdytojas.

Ar esate matę troliškų patiktukų ar komentarų socialiniuose tinkluose (Feisbuke, Instagrame ir pan.)? Kaip manote, kodėl tam tikri žmonės pasirenka kurstyti kitus, įnešti sumaištį? Kokią naudą gauna interneto trolis?

A dalis

Melagiena – tai socialiniuose tinkluose (Feisbuke, Instagrame ir pan.) skleidžiama melaginga informacija, naujiena, žinia, išgalvota istorija siekiant suklaidinti žmones. Melagienas gali skleisti bet kas, kas nori pakenkti konkrečiam žmogui ar žmonių grupei, tautai, valstybei, demokratijai. Tai gali būti atskiri tinklaraštininkai, interneto troliai ir pan.

Su kokiomis politinėmis melagienomis esate susidūrę? Kada jos pradeda intensyviausiai sklisti ir kodėl?

Melagiena – tai socialiniuose tinkluose (Feisbuke, Instagrame ir pan.) skleidžiama melaginga informacija, naujiena, žinia, išgalvota istorija siekiant suklaidinti žmones. Melagienas gali skleisti bet kas, kas nori pakenkti konkrečiam žmogui ar žmonių grupei, tautai, valstybei, demokratijai. Tai gali būti atskiri tinklaraštininkai, interneto troliai ir pan.

Su kokiomis politinėmis melagienomis esate susidūrę? Kada jos pradeda intensyviausiai sklisti ir kodėl?

A dalis

Manipuliacija – tai vieno asmens ar asmenų grupės siekis melu, gudrybėmis, sukčiavimu, pataikavimu, faktų ar duomenų iškraipymu paveikti kitą žmogų / kitus žmones, t. y. priversti kažką padaryti manipuliuotojo( -ų) naudai. Manipuliuojantis asmuo dažniausiai siekia gauti naudos sau, valdyti (pavyzdžiui, išvengti darbo, atsakomybės, sunkumų).

Aptarkite: Simas neatliko namų darbų. Nori nusirašyti nuo Luko ir gauti gerą įvertinimą. Kokius, pavyzdžiui, manipuliacijos būdus jis gali pasitelkti įtikindamas jį sutikti su šia apgaule? Kokias savybes turi turėti Lukas, kad pasiduotų Simo manipuliacijai?

Manipuliacija – tai vieno asmens ar asmenų grupės siekis melu, gudrybėmis, sukčiavimu, pataikavimu, faktų ar duomenų iškraipymu paveikti kitą žmogų / kitus žmones, t. y. priversti kažką padaryti manipuliuotojo( -ų) naudai. Manipuliuojantis asmuo dažniausiai siekia gauti naudos sau, valdyti (pavyzdžiui, išvengti darbo, atsakomybės, sunkumų).

Aptarkite: Simas neatliko namų darbų. Nori nusirašyti nuo Luko ir gauti gerą įvertinimą. Kokius, pavyzdžiui, manipuliacijos būdus jis gali pasitelkti įtikindamas jį sutikti su šia apgaule? Kokias savybes turi turėti Lukas, kad pasiduotų Simo manipuliacijai?

A dalis

Propaganda – idėjų ar kitos informacijos skleidimas naudojantis faktų manipuliaciją, kai siekiama paveikti, pakeisti požiūrį, paskatinti vienokią ar kitokią elgseną, veiksmus. Propagandininkai visada turi konkrečių tikslų (išgarsėti, valdyti, pasipelnyti). Siekdami savo tikslus įgyvendinti, jie tikslingai parenka faktus, argumentus, simbolius, gestus, aprangos detales.

Propaganda efektyvi, kai tuo pat metu plinta kiek įmanoma plačiau (žiniasklaidoje, socialinėje medijoje, žmonėms bendraujant tarpusavyje) ir kai yra nuolat kartojama. Propaganda gali būti įvairių rūšių: istorinė, politinė, religinė, socialinė. Propaganda skleidžiama naudojant agitacines priemones (kartojami šūkiai, skanduotės, simboliai). Propaganda būdavo (ir tebėra) įšaknijama statant didingas statulas, šventyklas. Susiduriant su pažangesnėmis bendruomenėmis, ją tenka vis gudriau paslėpti, išsakyti netiesiogiai. 

Propagandą galima skirstyti į „juodąją“ (agresyvi, manipuliatyvi politinė ar religinė) ir baltąją (baltosios propagandos pavyzdys – tai reklama, kuria siekiama paveikti vartotoją įsigyti tam tikrą daiktą ar paslaugą).

Jei kalbame apie „baltąją“ propagandą (reklamą), kaip jai pasiduoda jaunimas? Ar pastebite, kad vyrauja tam tikra tendencija dėvėti / nešioti tik „brendinius“ (tam tikro gamintojo ženklu pažymėtus) drabužius, avalynę, aksesuarus? Kodėl?

Propaganda – idėjų ar kitos informacijos skleidimas naudojantis faktų manipuliaciją, kai siekiama paveikti, pakeisti požiūrį, paskatinti vienokią ar kitokią elgseną, veiksmus. Propagandininkai visada turi konkrečių tikslų (išgarsėti, valdyti, pasipelnyti). Siekdami savo tikslus įgyvendinti, jie tikslingai parenka faktus, argumentus, simbolius, gestus, aprangos detales.

Propaganda efektyvi, kai tuo pat metu plinta kiek įmanoma plačiau (žiniasklaidoje, socialinėje medijoje, žmonėms bendraujant tarpusavyje) ir kai yra nuolat kartojama. Propaganda gali būti įvairių rūšių: istorinė, politinė, religinė, socialinė. Propaganda skleidžiama naudojant agitacines priemones (kartojami šūkiai, skanduotės, simboliai). Propaganda būdavo (ir tebėra) įšaknijama statant didingas statulas, šventyklas. Susiduriant su pažangesnėmis bendruomenėmis, ją tenka vis gudriau paslėpti, išsakyti netiesiogiai. 

Propagandą galima skirstyti į „juodąją“ (agresyvi, manipuliatyvi politinė ar religinė) ir baltąją (baltosios propagandos pavyzdys – tai reklama, kuria siekiama paveikti vartotoją įsigyti tam tikrą daiktą ar paslaugą).

Jei kalbame apie „baltąją“ propagandą (reklamą), kaip jai pasiduoda jaunimas? Ar pastebite, kad vyrauja tam tikra tendencija dėvėti / nešioti tik „brendinius“ (tam tikro gamintojo ženklu pažymėtus) drabužius, avalynę, aksesuarus? Kodėl?

A dalis

Dezinformacija – dez (priešdėlis, reiškiantis trūkumą) + informacija – klaidinančios informacijos skleidimas, dažniausiai politinės propagandos tikslais.

Atkreipkite dėmesį į priešdėlį dez- (angliškai rašomas dis). Pridėkite priešdėlį dez- prie šių sąvokų ir paaiškinkite, kaip pasikeičia jų turinys: INFEKCIJA, ORIENTACIJA, AKTYVAVIMAS.

Dezinformacija – dez (priešdėlis, reiškiantis trūkumą) + informacija – klaidinančios informacijos skleidimas, dažniausiai politinės propagandos tikslais.

Atkreipkite dėmesį į priešdėlį dez- (angliškai rašomas dis). Pridėkite priešdėlį dez- prie šių sąvokų ir paaiškinkite, kaip pasikeičia jų turinys: INFEKCIJA, ORIENTACIJA, AKTYVAVIMAS.

1
2
3
4
5
6

Pateikiame jums 5 raktines sąvokas: interneto trolis, melagiena, manipuliacija, propaganda, dezinformacija. Peržiūrėkite jų paaiškinimus ir diskutuokite, atsakykite į klausimus, pateiktus paaiškinimų pabaigoje. 

Interneto trolis – tai asmuo, kuris socialiniuose tinkluose (Feisbuke, Instagrame ir pan.) prisijungia prie susiformavusios bendruomenės (grupės) ir skelbia grubias, įžeidžiančias žinutes, siekdamas išprovokuoti kitų bendruomenės narių emocinę reakciją bei nutraukti įprastinę diskusiją bendruomenei (grupei) svarbia tema. Dažnai nutinka, kad prie paskelbtos informacijos apie karo naujienas, stichines nelaimes (potvynius), kurios paprastai žmones liūdina, interneto trolis tyčia palieka neadekvačius patiktukus, spaudžia juoko / šypsenėlės reakciją. Trolis gali veikti individualiai, gali veikti kaip tam tikros grupės užsakymų vykdytojas.

Ar esate matę troliškų patiktukų ar komentarų socialiniuose tinkluose (Feisbuke, Instagrame ir pan.)? Kaip manote, kodėl tam tikri žmonės pasirenka kurstyti kitus, įnešti sumaištį? Kokią naudą gauna interneto trolis?

Melagiena – tai socialiniuose tinkluose (Feisbuke, Instagrame ir pan.) skleidžiama melaginga informacija, naujiena, žinia, išgalvota istorija siekiant suklaidinti žmones. Melagienas gali skleisti bet kas, kas nori pakenkti konkrečiam žmogui ar žmonių grupei, tautai, valstybei, demokratijai. Tai gali būti atskiri tinklaraštininkai, interneto troliai ir pan.

Su kokiomis politinėmis melagienomis esate susidūrę? Kada jos pradeda intensyviausiai sklisti ir kodėl?

Manipuliacija – tai vieno asmens ar asmenų grupės siekis melu, gudrybėmis, sukčiavimu, pataikavimu, faktų ar duomenų iškraipymu paveikti kitą žmogų / kitus žmones, t. y. priversti kažką padaryti manipuliuotojo( -ų) naudai. Manipuliuojantis asmuo dažniausiai siekia gauti naudos sau, valdyti (pavyzdžiui, išvengti darbo, atsakomybės, sunkumų).

Aptarkite: Simas neatliko namų darbų. Nori nusirašyti nuo Luko ir gauti gerą įvertinimą. Kokius, pavyzdžiui, manipuliacijos būdus jis gali pasitelkti įtikindamas jį sutikti su šia apgaule? Kokias savybes turi turėti Lukas, kad pasiduotų Simo manipuliacijai?

Propaganda – idėjų ar kitos informacijos skleidimas naudojantis faktų manipuliaciją, kai siekiama paveikti, pakeisti požiūrį, paskatinti vienokią ar kitokią elgseną, veiksmus. Propagandininkai visada turi konkrečių tikslų (išgarsėti, valdyti, pasipelnyti). Siekdami savo tikslus įgyvendinti, jie tikslingai parenka faktus, argumentus, simbolius, gestus, aprangos detales.

Propaganda efektyvi, kai tuo pat metu plinta kiek įmanoma plačiau (žiniasklaidoje, socialinėje medijoje, žmonėms bendraujant tarpusavyje) ir kai yra nuolat kartojama. Propaganda gali būti įvairių rūšių: istorinė, politinė, religinė, socialinė. Propaganda skleidžiama naudojant agitacines priemones (kartojami šūkiai, skanduotės, simboliai). Propaganda būdavo (ir tebėra) įšaknijama statant didingas statulas, šventyklas. Susiduriant su pažangesnėmis bendruomenėmis, ją tenka vis gudriau paslėpti, išsakyti netiesiogiai. 

Propagandą galima skirstyti į „juodąją“ (agresyvi, manipuliatyvi politinė ar religinė) ir baltąją (baltosios propagandos pavyzdys – tai reklama, kuria siekiama paveikti vartotoją įsigyti tam tikrą daiktą ar paslaugą).

Jei kalbame apie „baltąją“ propagandą (reklamą), kaip jai pasiduoda jaunimas? Ar pastebite, kad vyrauja tam tikra tendencija dėvėti / nešioti tik „brendinius“ (tam tikro gamintojo ženklu pažymėtus) drabužius, avalynę, aksesuarus? Kodėl?

Dezinformacija – dez (priešdėlis, reiškiantis trūkumą) + informacija – klaidinančios informacijos skleidimas, dažniausiai politinės propagandos tikslais.

Atkreipkite dėmesį į priešdėlį dez- (angliškai rašomas dis). Pridėkite priešdėlį dez- prie šių sąvokų ir paaiškinkite, kaip pasikeičia jų turinys: INFEKCIJA, ORIENTACIJA, AKTYVAVIMAS.



B dalis

B dalis

1) Aptarkite schemą „Apgaulės lygis melagingoje žinioje“.

1) Aptarkite schemą „Apgaulės lygis melagingoje žinioje“.

B dalis

Žiūrėdami į iliustraciją prisiminkite, su kokio lygio melagiena esate visai neseniai susidūrę jūs ar jūsų artimieji / draugai? Kaip reagavote? Kaip manote, kurio lygio melagienomis dažniausiai patiki skirtingo amžiaus žmonės ir kodėl?

Žiūrėdami į iliustraciją prisiminkite, su kokio lygio melagiena esate visai neseniai susidūrę jūs ar jūsų artimieji / draugai? Kaip reagavote? Kaip manote, kurio lygio melagienomis dažniausiai patiki skirtingo amžiaus žmonės ir kodėl?

B dalis

Aptarkite iliustraciją „Propaganda / Pasipelnymas“. Kaip ją suprantate? Ką reiškia aštuoniukės simbolis? Kodėl iliustracijos centre – ginklas?

Aptarkite iliustraciją „Propaganda / Pasipelnymas“. Kaip ją suprantate? Ką reiškia aštuoniukės simbolis? Kodėl iliustracijos centre – ginklas?

1
2
3

1) Aptarkite schemą „Apgaulės lygis melagingoje žinioje“.

Žiūrėdami į iliustraciją prisiminkite, su kokio lygio melagiena esate visai neseniai susidūrę jūs ar jūsų artimieji / draugai? Kaip reagavote? Kaip manote, kurio lygio melagienomis dažniausiai patiki skirtingo amžiaus žmonės ir kodėl?

Aptarkite iliustraciją „Propaganda / Pasipelnymas“. Kaip ją suprantate? Ką reiškia aštuoniukės simbolis? Kodėl iliustracijos centre – ginklas?

 


Apgaulės lygis melagingoje žinioje (pagal Claire Wardle, First Draft News) 
Žemas apgaulės lygis  Aukštas apgaulės lygis 

Satyra ar parodija

Neskirta itin pakenkti, bet gali apkvailinti, piršti kitokias mintis.

 

Netinkamos sąsajos

Pavadinimai, antraštės ar vaizdo medžiaga prieštarauja turiniui.
 

Klaidinantis turinys

Informacija pakeičiama siekiant apjuodinti žmogų ar iškraipyti reiškinį
 

Ne tas kontekstas

Tikras turinys (buvęs, esamas) pateikiamas netinkamame kontekste. 

Apsišaukėlių pateikiamas turinys

Apsimetama neva informacija pateikta tikrų šaltinių. 

Iškraipytas turinys

Iškraipoma tikra informacija ar vaizdas. 

Suklastotas turinys

100% melagingas, naujai sukurtas turinys. 

Politikas prieš rinkimus karikatūroje pavaizduojamas kaip labai silpnas, paliegęs, vos gebantis pakelti šaukštą. Taip peršama mintis, jog šis politikas – prastas pasirinkimas rinkimų metu. 

Antraštinis masalas (angl. clickbait = click (spausk) + bite (kąsk)). Straipsnio antraštėje parašomas sensacingas žodžių junginys, tačiau pats straipsnis niekinis, jame pateikta labai mažai informacijos arba tai, kas jau seniai žinoma. Pvz., STULBINANTIS VAISTAS, APIE KURĮ NUTYLI FARMACININKAI (ir straipsnyje rašoma apie tai, kad ryte prieš valgį rekomenduojama išgerti šilto vandens su citrina). 

Politikui įsigijus nekilnojamą turtą paskelbiama, kad turtas iš tiesų buvo tikrai įgytas neteisėtu būdu ir iš neteisėtai pasisavintų mokesčių mokėtojų pinigų. 

Rodomi seni dokumentiniai kadrai (ankstesnių metų, kitos šalies) su mitinguojančiais žmonėmis, sakoma, kad tai – dabar konkrečiame mieste vykstantis įvykis. 

Apsišaukėliai apsimesdami banko, policijos departamento, pašto darbuotojais prašo skubiai ir neatidėliojant patikslinti informaciją (nes neva žmogui reikia sumokėti „baudą“, papildomus mokesčius ir pan.) ir pateikti savo asmens duomenis, banko prisijungimo kodus.
 

Pasiimama dalis tikros informacijos (pvz., sukurta nauja skiepų rūšis) ir pateikiama klaidinanti informacija apie juos (pvz., skiepijant šiais naujais skiepais po oda suleidžiama mikroschema, skirta sekti žmogų, keisti jo elgesį, įpročius ir pan.). 

Sukurta nauja, išgalvota melagiena, nepagrįsta jokiais realiais faktais, argumentais. Pvz., po kelių dienų įvyks pasaulio pabaiga.
 



 


Apgaulės lygis melagingoje žinioje (pagal Claire Wardle, First Draft News) 
Žemas apgaulės lygis  Aukštas apgaulės lygis 

Satyra ar parodija

Neskirta itin pakenkti, bet gali apkvailinti, piršti kitokias mintis.

 

Netinkamos sąsajos

Pavadinimai, antraštės ar vaizdo medžiaga prieštarauja turiniui.
 

Klaidinantis turinys

Informacija pakeičiama siekiant apjuodinti žmogų ar iškraipyti reiškinį
 

Ne tas kontekstas

Tikras turinys (buvęs, esamas) pateikiamas netinkamame kontekste. 

Apsišaukėlių pateikiamas turinys

Apsimetama neva informacija pateikta tikrų šaltinių. 

Iškraipytas turinys

Iškraipoma tikra informacija ar vaizdas. 

Suklastotas turinys

100% melagingas, naujai sukurtas turinys. 

Politikas prieš rinkimus karikatūroje pavaizduojamas kaip labai silpnas, paliegęs, vos gebantis pakelti šaukštą. Taip peršama mintis, jog šis politikas – prastas pasirinkimas rinkimų metu. 

Antraštinis masalas (angl. clickbait = click (spausk) + bite (kąsk)). Straipsnio antraštėje parašomas sensacingas žodžių junginys, tačiau pats straipsnis niekinis, jame pateikta labai mažai informacijos arba tai, kas jau seniai žinoma. Pvz., STULBINANTIS VAISTAS, APIE KURĮ NUTYLI FARMACININKAI (ir straipsnyje rašoma apie tai, kad ryte prieš valgį rekomenduojama išgerti šilto vandens su citrina). 

Politikui įsigijus nekilnojamą turtą paskelbiama, kad turtas iš tiesų buvo tikrai įgytas neteisėtu būdu ir iš neteisėtai pasisavintų mokesčių mokėtojų pinigų. 

Rodomi seni dokumentiniai kadrai (ankstesnių metų, kitos šalies) su mitinguojančiais žmonėmis, sakoma, kad tai – dabar konkrečiame mieste vykstantis įvykis. 

Apsišaukėliai apsimesdami banko, policijos departamento, pašto darbuotojais prašo skubiai ir neatidėliojant patikslinti informaciją (nes neva žmogui reikia sumokėti „baudą“, papildomus mokesčius ir pan.) ir pateikti savo asmens duomenis, banko prisijungimo kodus.
 

Pasiimama dalis tikros informacijos (pvz., sukurta nauja skiepų rūšis) ir pateikiama klaidinanti informacija apie juos (pvz., skiepijant šiais naujais skiepais po oda suleidžiama mikroschema, skirta sekti žmogų, keisti jo elgesį, įpročius ir pan.). 

Sukurta nauja, išgalvota melagiena, nepagrįsta jokiais realiais faktais, argumentais. Pvz., po kelių dienų įvyks pasaulio pabaiga.
 

Kitos temos

  • Melagienos ir visuomenė
  • Viešoji kalba
  • Finansinis raštingumas
  • Lyderystė
  • Profesijos link
  • Teisė į gestų kalbą
  • Socialiniai tinklai
  • Tekstų reikšmės
  • Kaip sudaryta lietuvių gestų kalba
  • XX a. kurčiųjų istorijos epizodai Lietuvoje

Reklaminiai skydeliai

Finansuoja Europos sąjunga
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija
Lieutvos kurčiūjų ir neprigirdinčiųjų centras
Nacionalinė švietimo agentūra
ED tech centras
Plačiau apie priemonę
Loading
Rodyti informaciją