Galbūt mąstydami apie lyderystę galite nuliūsti, kad nesijaučiate lyderiu arba nesate tokiu gimę. Bet palaukite – juk kiekvienas lyderis negimsta per naktį, jie auga, bręsta, mokosi. Ar esate girdėję posakį, kad sėkmė ar geri rezultatai priklauso 10 % nuo talento ir 90 % nuo darbo? Net jei atrodo, kad nesate lyderis, neturite talento ar viskas nevyksta savaime (nors tai nėra tiesa), tai dar toli gražu nėra viskas. Visi mes turime galimybę siekti rezultatų, t.y. mokytis, o tai yra viena pagrindinių lyderio savybių. Mokytis galima ne tik akademinių dalykų mokykloje, kolegijoje ar universitete, bet ir socialinių vertybių, tokių kaip lyderystė, atsakomybė, bendruomeniškumas, empatija ir rūpestis kitais.
Jei jums vis dar atrodo, kad neturite lyderio bruožų, galite nurimti – lyderiai būna labai įvairūs – triukšmingi ir tylūs, linksmi arba rūstūs, griežti arba švelnūs, smarkūs arba drovūs. Jie gali būti bet kokio amžiaus, rasės, tautybės, lyties, socialinės grupės.
Pirmiausia pažvelkite į save – kokie jūsų pomėgiai, ką geriausiai mokate, kokia veikla jums teikia džiaugsmą ir pasitenkinimą? Paklauskite savęs: „Kokias asmenines savybes galėčiau paversti lyderio savybėmis?“ Kaip minėta, talentas sudaro tik apie 10 % sėkmės, tad svarbiausia yra pažinti save. Kartais žmogaus pomėgiai ir gabumai atsiskleidžia vėlesniame amžiuje, todėl svarbu nuolat save stebėti ir ieškoti savo srities. Radus tinkamą sritį, galima stiprinti savybes, žinias ir įgūdžius. Skamba kaip planas? Lyderystė nesusiklosto savaime – jos taip pat galima išmokti.
Galbūt mąstydami apie lyderystę galite nuliūsti, kad nesijaučiate lyderiu arba nesate tokiu gimę. Bet palaukite – juk kiekvienas lyderis negimsta per naktį, jie auga, bręsta, mokosi. Ar esate girdėję posakį, kad sėkmė ar geri rezultatai priklauso 10 % nuo talento ir 90 % nuo darbo? Net jei atrodo, kad nesate lyderis, neturite talento ar viskas nevyksta savaime (nors tai nėra tiesa), tai dar toli gražu nėra viskas. Visi mes turime galimybę siekti rezultatų, t.y. mokytis, o tai yra viena pagrindinių lyderio savybių. Mokytis galima ne tik akademinių dalykų mokykloje, kolegijoje ar universitete, bet ir socialinių vertybių, tokių kaip lyderystė, atsakomybė, bendruomeniškumas, empatija ir rūpestis kitais.
Jei jums vis dar atrodo, kad neturite lyderio bruožų, galite nurimti – lyderiai būna labai įvairūs – triukšmingi ir tylūs, linksmi arba rūstūs, griežti arba švelnūs, smarkūs arba drovūs. Jie gali būti bet kokio amžiaus, rasės, tautybės, lyties, socialinės grupės.
Pirmiausia pažvelkite į save – kokie jūsų pomėgiai, ką geriausiai mokate, kokia veikla jums teikia džiaugsmą ir pasitenkinimą? Paklauskite savęs: „Kokias asmenines savybes galėčiau paversti lyderio savybėmis?“ Kaip minėta, talentas sudaro tik apie 10 % sėkmės, tad svarbiausia yra pažinti save. Kartais žmogaus pomėgiai ir gabumai atsiskleidžia vėlesniame amžiuje, todėl svarbu nuolat save stebėti ir ieškoti savo srities. Radus tinkamą sritį, galima stiprinti savybes, žinias ir įgūdžius. Skamba kaip planas? Lyderystė nesusiklosto savaime – jos taip pat galima išmokti.
Psichologas, populiarių knygų autorius Daniel Goleman, dirbdamas kartu su kitais mokslininkais, sukūrė kelių skirtingų lyderystės stilių modelius. Jie skirti tiems, kurie nori geriau pažinti save ir atpažinti dominuojantį lyderystės stilių. Nors mokiniai dar nedirba profesinėje srityje ar kolektyve, jie vis tiek yra bendruomenėje, atlieka bendras užduotis ir sąveikauja tarpusavyje. Susipažinkite su lyderystės stiliais ir galbūt pavyks atpažinti sau artimą stilių?
Dominuojantis/įsakinėjantis lyderis.
Šio stiliaus lyderiai vadovauja per nurodymus, įsakymus, bausmes ir griežtą kontrolę. Tokie lyderiai ypač naudingi krizinėse situacijose, kai būtina greitai suvaldyti aplinkybes, paskirstyti užduotis ir užtikrinti griežtą kontrolę. Taip pat jie gali padėti sprendžiant problemas su tam tikrais žmonėmis bendruomenėje. Tačiau šiuo stiliumi lengva piktnaudžiauti, todėl jis turėtų būti naudojamas tik esant būtinybei.
Jei komandoje yra sąmoningi, brandūs ir kompetentingi žmonės, ar darbas reikalauja bendradarbiavimo bei nuolatinio kūrybiškumo, įsakinėjanti (arba kitaip vadinama „autoritarinė“) lyderystė tik pakenks.
Lyderis vizionierius.
Žmonės, naudojantys autoritetingo vadovavimo stilių, įkvepia ir skatina žmones siekti bendro tikslo. Vizionieriai nurodo, kur komanda eina, bet ne kaip ten patekti – jie leidžia komandos nariams patiems rasti kelią. Empatija yra svarbiausias šio lyderystės stiliaus bruožas. Tokie lyderiai geba įtikinti kitus savo vizija, todėl daug dėmesio skiria kalbėjimo ir įtikinėjimo įgūdžiams. Vizionieriai mėgsta pokyčius ir yra entuziastingi. Puikus lyderio vizionieriaus pavyzdys verslo pasaulyje – Steve Jobs, kuris iškėlė ambicingus tikslus ir sukūrė unikalią nišą Apple produktams. Ši lyderystė ypač veiksminga ten, kur reikia skatinti kūrybiškumą ir naujoves.
Palaikantis lyderis.
Palaikantys lyderiai didžiausią dėmesį skiria santykiams su žmonėmis ir siekia sukurti gerą emocinę aplinką. Jie skatina harmoniją komandoje, didina įtrauktį ir sprendžia konfliktus. Šis stilius yra labai veiksmingas, kai kyla įtampa ar konfliktai, prarandamas pasitikėjimas, arba komanda turi būti motyvuota sunkiu laikotarpiu. Palaikantys lyderiai yra dėmesingi emocijoms, moka spręsti konfliktus ir yra optimistiški.
Demokratinis lyderis.
Demokratinis vadovavimo stilius orientuotas į bendradarbiavimą ir komandos įsitraukimą siekiant įgyvendinti tam tikrą idėją. Lyderiai, naudojantys šį stilių, aktyviai ieško komandos narių įnašo ir įtraukia juos į problemų sprendimą per pasitarimus. Tačiau šis stilius netinka, jei nariai yra nepatyrę ir neturi įgūdžių, nes tuomet rezultatas bus tik tuščios diskusijos ir netinkami sprendimai. Demokratiniai lyderiai dažniau pasikliauja klausymusi nei griežtu vadovavimu.
Aukštų standartų lyderis.
Toks lyderis orientuojasi į rezultatus ir tikslų siekimą. Jis iš savęs ir visų komandos narių reikalauja pačių geriausių rezultatų ir tobulumo. Jis tikisi greitų rezultatų per trumpą laiką, visiems komandos nariams taikydamas aukštus standartus ir reikalavimus. Tai gali turėti neigiamą poveikį komandai, sukelti nuovargį, nuobodulį ir nenorą dirbti. Jei grupėje buvo mėgaujamasi procesu ir veikla, tokia griežta lyderystė gali sukelti stiprų pasipriešinimą.
Lyderis mokytojas/ koučeris.
Šis vadovavimo stilius susieja asmeninius žmonių tikslus su organizacijos tikslais. Šis lyderis yra empatiškas, skatinantis ir daugiausia dėmesio skiriantis tobulėjimui. Šis stilius yra naudingas, kai komandos nariui reikia pagalbos, todėl svarbu pažinti savo komandą ir žinoti, kada jiems reikia patarimų. Lyderis, veikiantis kaip mokytojas, yra vertingas, kai norima ugdyti naują lyderių kartą ir perduoti sukauptą patirtį, pavyzdžiui, paliekant mokinių tarybos pirmininko ar jaunimo organizacijos vadovo pareigas.
Psichologas, populiarių knygų autorius Daniel Goleman, dirbdamas kartu su kitais mokslininkais, sukūrė kelių skirtingų lyderystės stilių modelius. Jie skirti tiems, kurie nori geriau pažinti save ir atpažinti dominuojantį lyderystės stilių. Nors mokiniai dar nedirba profesinėje srityje ar kolektyve, jie vis tiek yra bendruomenėje, atlieka bendras užduotis ir sąveikauja tarpusavyje. Susipažinkite su lyderystės stiliais ir galbūt pavyks atpažinti sau artimą stilių?
Dominuojantis/įsakinėjantis lyderis.
Šio stiliaus lyderiai vadovauja per nurodymus, įsakymus, bausmes ir griežtą kontrolę. Tokie lyderiai ypač naudingi krizinėse situacijose, kai būtina greitai suvaldyti aplinkybes, paskirstyti užduotis ir užtikrinti griežtą kontrolę. Taip pat jie gali padėti sprendžiant problemas su tam tikrais žmonėmis bendruomenėje. Tačiau šiuo stiliumi lengva piktnaudžiauti, todėl jis turėtų būti naudojamas tik esant būtinybei.
Jei komandoje yra sąmoningi, brandūs ir kompetentingi žmonės, ar darbas reikalauja bendradarbiavimo bei nuolatinio kūrybiškumo, įsakinėjanti (arba kitaip vadinama „autoritarinė“) lyderystė tik pakenks.
Lyderis vizionierius.
Žmonės, naudojantys autoritetingo vadovavimo stilių, įkvepia ir skatina žmones siekti bendro tikslo. Vizionieriai nurodo, kur komanda eina, bet ne kaip ten patekti – jie leidžia komandos nariams patiems rasti kelią. Empatija yra svarbiausias šio lyderystės stiliaus bruožas. Tokie lyderiai geba įtikinti kitus savo vizija, todėl daug dėmesio skiria kalbėjimo ir įtikinėjimo įgūdžiams. Vizionieriai mėgsta pokyčius ir yra entuziastingi. Puikus lyderio vizionieriaus pavyzdys verslo pasaulyje – Steve Jobs, kuris iškėlė ambicingus tikslus ir sukūrė unikalią nišą Apple produktams. Ši lyderystė ypač veiksminga ten, kur reikia skatinti kūrybiškumą ir naujoves.
Palaikantis lyderis.
Palaikantys lyderiai didžiausią dėmesį skiria santykiams su žmonėmis ir siekia sukurti gerą emocinę aplinką. Jie skatina harmoniją komandoje, didina įtrauktį ir sprendžia konfliktus. Šis stilius yra labai veiksmingas, kai kyla įtampa ar konfliktai, prarandamas pasitikėjimas, arba komanda turi būti motyvuota sunkiu laikotarpiu. Palaikantys lyderiai yra dėmesingi emocijoms, moka spręsti konfliktus ir yra optimistiški.
Demokratinis lyderis.
Demokratinis vadovavimo stilius orientuotas į bendradarbiavimą ir komandos įsitraukimą siekiant įgyvendinti tam tikrą idėją. Lyderiai, naudojantys šį stilių, aktyviai ieško komandos narių įnašo ir įtraukia juos į problemų sprendimą per pasitarimus. Tačiau šis stilius netinka, jei nariai yra nepatyrę ir neturi įgūdžių, nes tuomet rezultatas bus tik tuščios diskusijos ir netinkami sprendimai. Demokratiniai lyderiai dažniau pasikliauja klausymusi nei griežtu vadovavimu.
Aukštų standartų lyderis.
Toks lyderis orientuojasi į rezultatus ir tikslų siekimą. Jis iš savęs ir visų komandos narių reikalauja pačių geriausių rezultatų ir tobulumo. Jis tikisi greitų rezultatų per trumpą laiką, visiems komandos nariams taikydamas aukštus standartus ir reikalavimus. Tai gali turėti neigiamą poveikį komandai, sukelti nuovargį, nuobodulį ir nenorą dirbti. Jei grupėje buvo mėgaujamasi procesu ir veikla, tokia griežta lyderystė gali sukelti stiprų pasipriešinimą.
Lyderis mokytojas/ koučeris.
Šis vadovavimo stilius susieja asmeninius žmonių tikslus su organizacijos tikslais. Šis lyderis yra empatiškas, skatinantis ir daugiausia dėmesio skiriantis tobulėjimui. Šis stilius yra naudingas, kai komandos nariui reikia pagalbos, todėl svarbu pažinti savo komandą ir žinoti, kada jiems reikia patarimų. Lyderis, veikiantis kaip mokytojas, yra vertingas, kai norima ugdyti naują lyderių kartą ir perduoti sukauptą patirtį, pavyzdžiui, paliekant mokinių tarybos pirmininko ar jaunimo organizacijos vadovo pareigas.
Pagalvokite, ar atpažįstate visus šiuos tipus savo aplinkoje? Ar, jūsų manymu, visus šiuos tipus priskirtumėte lyderiui; jei ne - dėl kokių priežasčių?
Ar žiūrėdami kiekvieno stiliaus apibūdinimą radote tą, kuris labiausiai tinka jus? Pasikalbėkite su klasės draugais – galbūt jie atpažino jūsų stilių arba elgesį, nes kartais aplinkiniai greičiau pastebi mūsų savybes nei mes patys. Gali būti, kad turite pagrindinį lyderystės stilių, o kitas yra papildomas ar situacinis. Jeigu jums tinka dauguma stilių, galbūt jums stinga gilesnio savęs pažinimo? Ko galima išmokti iš šių apibūdinimų? Lyderystė gali būti įvairi – vienas stilius gali tikti vienai situacijai, o kitas – kitai. Kartais pasitaiko situacijų, kai lyderystę reikia perduoti kitam žmogui, kuris geriau atitinka situacijos poreikius. Tai gražu, nes kiekvienas galime rasti situacijas, kuriose mūsų lyderystės stilius atsiskleis ir pasitarnaus kitiems. Nepamirškite – kiekvienas iš mūsų kasdien yra potencialus lyderis.
Pagalvokite, ar atpažįstate visus šiuos tipus savo aplinkoje? Ar, jūsų manymu, visus šiuos tipus priskirtumėte lyderiui; jei ne - dėl kokių priežasčių?
Ar žiūrėdami kiekvieno stiliaus apibūdinimą radote tą, kuris labiausiai tinka jus? Pasikalbėkite su klasės draugais – galbūt jie atpažino jūsų stilių arba elgesį, nes kartais aplinkiniai greičiau pastebi mūsų savybes nei mes patys. Gali būti, kad turite pagrindinį lyderystės stilių, o kitas yra papildomas ar situacinis. Jeigu jums tinka dauguma stilių, galbūt jums stinga gilesnio savęs pažinimo? Ko galima išmokti iš šių apibūdinimų? Lyderystė gali būti įvairi – vienas stilius gali tikti vienai situacijai, o kitas – kitai. Kartais pasitaiko situacijų, kai lyderystę reikia perduoti kitam žmogui, kuris geriau atitinka situacijos poreikius. Tai gražu, nes kiekvienas galime rasti situacijas, kuriose mūsų lyderystės stilius atsiskleis ir pasitarnaus kitiems. Nepamirškite – kiekvienas iš mūsų kasdien yra potencialus lyderis.
Psichologas, populiarių knygų autorius Daniel Goleman, dirbdamas kartu su kitais mokslininkais, sukūrė kelių skirtingų lyderystės stilių modelius. Jie skirti tiems, kurie nori geriau pažinti save ir atpažinti dominuojantį lyderystės stilių. Nors mokiniai dar nedirba profesinėje srityje ar kolektyve, jie vis tiek yra bendruomenėje, atlieka bendras užduotis ir sąveikauja tarpusavyje. Susipažinkite su lyderystės stiliais ir galbūt pavyks atpažinti sau artimą stilių?
Dominuojantis/įsakinėjantis lyderis.
Šio stiliaus lyderiai vadovauja per nurodymus, įsakymus, bausmes ir griežtą kontrolę. Tokie lyderiai ypač naudingi krizinėse situacijose, kai būtina greitai suvaldyti aplinkybes, paskirstyti užduotis ir užtikrinti griežtą kontrolę. Taip pat jie gali padėti sprendžiant problemas su tam tikrais žmonėmis bendruomenėje. Tačiau šiuo stiliumi lengva piktnaudžiauti, todėl jis turėtų būti naudojamas tik esant būtinybei.
Jei komandoje yra sąmoningi, brandūs ir kompetentingi žmonės, ar darbas reikalauja bendradarbiavimo bei nuolatinio kūrybiškumo, įsakinėjanti (arba kitaip vadinama „autoritarinė“) lyderystė tik pakenks.
Lyderis vizionierius.
Žmonės, naudojantys autoritetingo vadovavimo stilių, įkvepia ir skatina žmones siekti bendro tikslo. Vizionieriai nurodo, kur komanda eina, bet ne kaip ten patekti – jie leidžia komandos nariams patiems rasti kelią. Empatija yra svarbiausias šio lyderystės stiliaus bruožas. Tokie lyderiai geba įtikinti kitus savo vizija, todėl daug dėmesio skiria kalbėjimo ir įtikinėjimo įgūdžiams. Vizionieriai mėgsta pokyčius ir yra entuziastingi. Puikus lyderio vizionieriaus pavyzdys verslo pasaulyje – Steve Jobs, kuris iškėlė ambicingus tikslus ir sukūrė unikalią nišą Apple produktams. Ši lyderystė ypač veiksminga ten, kur reikia skatinti kūrybiškumą ir naujoves.
Palaikantis lyderis.
Palaikantys lyderiai didžiausią dėmesį skiria santykiams su žmonėmis ir siekia sukurti gerą emocinę aplinką. Jie skatina harmoniją komandoje, didina įtrauktį ir sprendžia konfliktus. Šis stilius yra labai veiksmingas, kai kyla įtampa ar konfliktai, prarandamas pasitikėjimas, arba komanda turi būti motyvuota sunkiu laikotarpiu. Palaikantys lyderiai yra dėmesingi emocijoms, moka spręsti konfliktus ir yra optimistiški.
Demokratinis lyderis.
Demokratinis vadovavimo stilius orientuotas į bendradarbiavimą ir komandos įsitraukimą siekiant įgyvendinti tam tikrą idėją. Lyderiai, naudojantys šį stilių, aktyviai ieško komandos narių įnašo ir įtraukia juos į problemų sprendimą per pasitarimus. Tačiau šis stilius netinka, jei nariai yra nepatyrę ir neturi įgūdžių, nes tuomet rezultatas bus tik tuščios diskusijos ir netinkami sprendimai. Demokratiniai lyderiai dažniau pasikliauja klausymusi nei griežtu vadovavimu.
Aukštų standartų lyderis.
Toks lyderis orientuojasi į rezultatus ir tikslų siekimą. Jis iš savęs ir visų komandos narių reikalauja pačių geriausių rezultatų ir tobulumo. Jis tikisi greitų rezultatų per trumpą laiką, visiems komandos nariams taikydamas aukštus standartus ir reikalavimus. Tai gali turėti neigiamą poveikį komandai, sukelti nuovargį, nuobodulį ir nenorą dirbti. Jei grupėje buvo mėgaujamasi procesu ir veikla, tokia griežta lyderystė gali sukelti stiprų pasipriešinimą.
Lyderis mokytojas/ koučeris.
Šis vadovavimo stilius susieja asmeninius žmonių tikslus su organizacijos tikslais. Šis lyderis yra empatiškas, skatinantis ir daugiausia dėmesio skiriantis tobulėjimui. Šis stilius yra naudingas, kai komandos nariui reikia pagalbos, todėl svarbu pažinti savo komandą ir žinoti, kada jiems reikia patarimų. Lyderis, veikiantis kaip mokytojas, yra vertingas, kai norima ugdyti naują lyderių kartą ir perduoti sukauptą patirtį, pavyzdžiui, paliekant mokinių tarybos pirmininko ar jaunimo organizacijos vadovo pareigas.
Pagalvokite, ar atpažįstate visus šiuos tipus savo aplinkoje? Ar, jūsų manymu, visus šiuos tipus priskirtumėte lyderiui; jei ne - dėl kokių priežasčių?
Ar žiūrėdami kiekvieno stiliaus apibūdinimą radote tą, kuris labiausiai tinka jus? Pasikalbėkite su klasės draugais – galbūt jie atpažino jūsų stilių arba elgesį, nes kartais aplinkiniai greičiau pastebi mūsų savybes nei mes patys. Gali būti, kad turite pagrindinį lyderystės stilių, o kitas yra papildomas ar situacinis. Jeigu jums tinka dauguma stilių, galbūt jums stinga gilesnio savęs pažinimo? Ko galima išmokti iš šių apibūdinimų? Lyderystė gali būti įvairi – vienas stilius gali tikti vienai situacijai, o kitas – kitai. Kartais pasitaiko situacijų, kai lyderystę reikia perduoti kitam žmogui, kuris geriau atitinka situacijos poreikius. Tai gražu, nes kiekvienas galime rasti situacijas, kuriose mūsų lyderystės stilius atsiskleis ir pasitarnaus kitiems. Nepamirškite – kiekvienas iš mūsų kasdien yra potencialus lyderis.